2. trinn - Olavsgruva

Bli med på en spennende tur ned i Olavsgruva når vi tar med elevene til vår eneste åpne besøksgruve. Elevene får oppleve Olavsgruva og Nyberget gruva, får høre om de som jobba i gruva, hva de spiste, hvor de bodde, hvem de var.

• 1/1

Slik er opplegget

Trinn/alder  2. trinn
Maks antall  25 stykker
Varighet  Tre timer
Tidspunkt April
Pris  På forestørsel/ gratis for skolene innafor Circumferensen
Fagområde  Norsk, samfunnsfag, naturfag, kuns og håndverk, kroppsøving, KRLE.
Læringsmål Norsk: Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler. Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig. Samfunnsfag: Utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet. Utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan. Naturfag: Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer. Presenter funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem. Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon. Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet. Kunst og håndverk: Undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer. Kroppsøving: Utforske naturen i eget nærmiljø md varierte aktiviteter til ulike årstider. KRLE: Sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv. Utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
Foto  Fotografering kan forekomme underveis i skoleopplegget. Dersom det er barn som ikke skal tas bilde av må dette varsles om til ansvarlig formidler

Ofte stilt spørsmål

Ofte stilt spørsmål Her får du en liste over ofte stilte spørsmål. Får du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på rorosmuseet.post@mist.no eller 72 40 61 70.
Kan vi spise matpakke på …museum?  Vi har matpause nede i gruva under skoleopplegget. Ta med matpakke og drikke.
Hvordan finner jeg frem?  Oppmøte ved Olavsgruva til avtalt tidspunkt
Hva er lærers rolle?  Aktiv deltakelse, være med i samtalene og sørge for at elevene får utbytte av skoleopplegget
Hvordan er et skole/barnehagebesøk på … museum?  Det er kaldt nede i Olavsgruva, med stabile 4-5 grader. Husk å kle dere godt, ha gode sko som tåler vann/ støvler, og gjerne fingervotter e.l. Barn og voksne skal ha hjelm på hodet, så tykke luer er ikke å anbefale. Lærer har hovedoppsyn med elevene og deltar aktivt i de aktivitetene som foregår. Matpause underveis i skoleopplegget, så ta med mat og drikke i sekken.
Hva koster besøk fra skole og barnehage?  Pris på forespørsel/ skoler i Circumferensen gratis. Faktura kan senders. Husk å oppgi fakturainformasjon ved bestilling.
Er det mulig å betale med faktura?  All betaling foregår via faktura.
Museum24:Portal - 2024.05.06