Pressemuseet Fjeld-Ljom

Pressemuseet Fjeld-Ljom ligger i Røros sentrum, i de gamle lokalene til lokalavisen med samme navn. Her kan aviser fortsatt lages på gammelmåten, med blytyper, klisjeer og møysommelig arbeid.

Maskinene som finnes i museet er autentiske, og de fleste av dem er de samme som ble brukt i produksjonen av avisen Fjeld-Ljom. Noen maskiner har museet også arvet fra andre lokalaviser i Norge. Maskinene er fullt operative og kan demonstreres på museet.

Pressemuseet har en venneforening bestående garvede trykkere og pressefolk som behersker kunsten å lage avis på gammelmåten. En gang i året settes maskinene i sving, og det produseres aviser i pressehuset

Guiding i Pressemuseet

Dersom du ønsker å se Pressemuseet, ta kontakt med Rørosmuseet!

Spørsmål og booking av gruppeomvisninger: rorosmuseet.booking@mist.no / (+47) 72 40 61 73

Museum24:Portal - 2024.04.15