Foredrag: Skal du male huset ditt i år?

Skal du male huset ditt i år? Eller kanskje neste år? Da er dette foredraget nyttig for deg!

Det er malerikonservator Jon Brænne som holder dette foredraget hvor du kan få masse nyttige tips til hvordan du bør gå fram når du skal male huset ditt. Her får du råd om skadevurdering, forarbeid, valg av materialer og påføring av maling.

Jon Brænne er utdannet malerikonservator og har arbeidet som professor II ved Göteborg Universitet, avd. för Kulturvård og som seniorforsker hos Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) og hos Riksantikvaren fra 1968 til 1994. Brænne har publisert mer enn 150 fagartikler, hefter og bøker i inn- og utland. Han har vært prosjektleder for en rekke større undersøkelses- konserverings- og restaureringsarbeider i inn- og utland. Han har blant annet ledet arbeidet med restaureringen av Damsgård hovedgård og Baroniet i Rosendal.

Gjennom farge- og bygningsarkeologiske undersøkelser på Røros i snart 50 år, har Jon Brænne bygd opp stor kunnskap om bygningshistorien og fargebruken opp igjennom bergstadens historie. Samtidig har han kontinuerlig bidratt med sin kunnskap og gode råd til forvaltningen, handverkere og eiere om hvordan de på best mulig måte kan ivareta verneverdige og fredete bygninger for fremtiden. Dette arbeidet har hatt svært stor betydning for forvaltningen og ivaretakingen av Røros bergstad og i senere tid også Circumferensen.

Boka Gamle trehus, som han laget sammen med Hans Olaf Aanensen og Tore Drange, er etter hvert blitt en klassiker innen fagfeltet. Fra første utgave i 1980 og fram til 2011 var den kommet i ni opplag, revidert i to omganger.

Rørosmuseet Bygningsvernsenteret 22. februar kl. 13.00 (Kurantgården nederst på Malmplassen) Gratis inngang.

Museum24:Portal - 2024.03.19