Hvorfor er du så hjulbeint?

Ei utstillinga på Rørosmuseet Smelthytta som handler om hverdagsrasisme. Ved enkle tegninger og korte tekster er det hverdagsrasismen mot samer som blir aktualisert. For mange samer er rasisme en del av hverdagen. Utstillingen står i kafeen og er gratis.

• Her vises en illustrasjon av Katarina Blind der flere står på en bussholdeplass og venter på bussen. Det er fem personer og to av dem snakker sammen, der den ene sier "BLA BLA BLA DE JÆVELA SAMAN!"
    1/1
    "Bussen" er en av flere illustrasjoner som vises i utstillingen "Hvorfor er du så hjulbeint?" Katarina Blind

Hverdagsrasismen

Utstillinga handler om hverdagsrasisme. Alle de små hendelsene, opplevelsene og utsagnene i hverdagen, som bekrefter posisjonen til mottakeren som underlegen i samfunnet. Denne formen for rasisme kan være vanskelig å legge merke til. Den er ofte utilsiktet og pakket inn som noe hyggelig eller velmenende. Hverdagsrasisme er gjerne en stille, subtil eller sofistikert rasisme. Likevel har alle former for rasisme til felles at den bunner i fordommer som har vart og utviklet seg gjennom mange, mange år.

Utstillinga er utstilt i kafèen på Smelthytta og er gratis.

Ei dagsaktuell utstilling om hverdagsrasisme

Samisk råd i Trøndelag fylkeskommune har satt hverdagsrasisme og hatytringer på dagsorden. Temaet er aktuelt for alle som er opptatte av hvordan vi som samfunn kan unngå å undertrykke minoriteter. Underveis i arbeidet ble utstillinga «Hvorfor er du så hjulbeint?» utviklet, sammen med Tjåenie - Katarina Blind (illustratør) og Falstadsenteret (tekst).

Utstillinga består av ti illustrasjoner og tekst.

• Dette er en illustrasjon av ei samisk kvinne der det står skrevet flere uttrykk rundt. Uttrykkene er "lappjævel", "bor du i hus?", "hvorfor er du så kort?", "ta en joik da, joikabolle", "dra tilbake til sameland", "statssnylter", "hvor mange rein har du?" og "heiålelåla". Over dette står tittelen på utstillinge "hvorfor er du så hjulbeint?"
    1/1
    Utstillingen "Hvorfor er du så hjulbeint?" tar for seg hverdagsrasismen mot samer og er utstilt på Rørosmuseet. Katarina Blind
Museum24:Portal - 2024.04.15