«Jeg skal ikke falde paa slagmarken»

– rørosingen Oscar Lund i første verdenskrig

Foredrag med Ragnar Sandberg torsdag 15. nov kl 19.30

I november 2018 er det 100 år siden avslutningen av første verdenskrig. Oscar Lund, bror til den kjente musikkpersonligheten KES Lund, vervet seg i 1914 til den kanadiske hæren og kom med i krigen på britisk side. Han var en av de aller første nordmenn som vervet seg. Krigen varte til 11. november 1918 men Oscar kom aldri hjem igjen.

Ragnar Sandberg er historiker, lektor og Oscar Lunds grandnevø. Torsdag 15. november kommer han til Smelthytta for å fortelle historien om Oscar som mistet livet i skyttergravene på vestfronten.

I november reiser Ragnar og flere av hans slektninger til Frankrike for å finne grava til Oscar. Om de lykkes i å finne gravstedet, vil du få høre hvis du kommer på foredraget.

• Foredragsholder Ragnar Sandberg

Tid: Torsdag 15. november kl 19.30