Martnasforedrag:
Vætna - sørsamisk håndverk og årstidene

Smelthytta torsdag 20. februar kl 11.30

Vætna - sørsamisk håndverk og årstidene
Årstidene er styrende for arbeidet med sørsamisk håndverk. I sitt foredrag vil Laila Mari Brandsfjell ta utgangspunkt i de ulike årstidene og reindrifta for å gi ett innblikk i sørsamisk håndverk.

• Helen Blind Brandsfjell

Laila Mari Brandsfjell kommer fra en reindriftsfamilie i Brekken og tilhører Saanti sijte. Hun elsker å formgi, skape og fortelle historier. Laila har en bakgrunn og utdanning i vætna fra Sámi Allaskuvla i Kautokeino og design fra Högskolan för design och konsthantverk (HDK) i Göteborg. Laila har deltatt i flere utstillinger, blant annet ”Sápmi runt hörnet” som ble vist på Rørosmuseet sommeren 2017.
Hennes eksamensarbeid fra HDK var med i prosjektet ”Duodji dreamers”. Duodji dreamers var et samarbeidsprosjekt mellom Riddu Riððu, Senter for nordlige folk og Samisk kunstmagasin. 10 samiske håndverkere valgte hvert sitt verk fra samlingen på Samisk kunstmagasin som inspirasjon for et nytt verk som de selv skulle lage. Både referanseverket og Laila sitt verk ble utstilt på senter for nordlige folk under sommeren 2018.
I 2019 ble Laila tildelt Bergstadstipendet av Røros kommune.

Billetter

Besøkende betaler ordinær inngangsbillett til Smelthytta
Voksen: 120,- Student/Honnør: 100,-, Barn under 16 år gratis