Trinn/alder | 3. trinn | Maks antall | 30 stykk | Varighet | Tre timer | Tidspunkt | November/ desember | Pris | På forestørsel / gratis for skolene innafor Circumferensen | Fagområde | Norsk, samfunnsfag, naturfag, kunst og håndverk, KRLE | Læringsmål | Norsk: lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven. Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål. Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter. Sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk. Samfunnsfag: Utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag. Beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap. Presentere årsaker til at samane har urfolksstatus i Noreg, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og no. Samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet. Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag il korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder. Samtale om nokre viktige offentlege institusjonar og verksemder i Noreg og reflektere over kva dei betyr i livet til menneska. Naturfag: Utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen. Kunst og håndverk: Undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enle bruksgjenstander. Samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur. Tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk. KRLE: Sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv. Uforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk. | Foto | Fotografering kan forekomme underveis i skoleopplegget. Dersom det er barn som ikke skal tas bilde av må dette varsles om til ansvarlig formidler |
---|
Ofte stilt spørsmål
Her får du en liste over ofte stilte spørsmål. Får du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på rorosmuseet.post@mist.no eller 72 40 61 70.
Kan vi spise matpakke på …museum? | Matpakke og drikke kan nytes i forkant eller etterkant av skoleopplegget | Hvordan finner jeg frem? | Oppmøte i Smelthytta Rørosmuseet, dersom ikke annet er avtalt. | Hva er lærers rolle? | Aktiv deltakelse, være med i samtalene og sørge for at elevene får utbytte av skoleopplegget | Hva koster besøk fra skole og barnehage? | Pris på forespørsel/ skoler i Circumferensen gratis. Faktura kan senders. Husk å oppgi fakturainformasjon ved bestilling. |