Hopp til hovedinnhold

3. trinn - Smelthytta

Bli bedre kjent med smelthyttene og deres funksjon. Vi snakker også om juletradisjoner.

  • Bygninger, en steinmur og ei kirke. Foran er et juletre. Det er kveld/natt.
    1/1
    Juletre foran Hyttstuggu på Malmplassen. Erik Sandnes Høsøien

Trinn, varighet og sted

Trinn: 3. trinn
Maks antall: 30
Varighet: 3 timer

Sted: Rørosmuseet Smelthytta
Tidspunkt: November/desember

Pris: Gratis for skolene innafor Circumferensen, ellers på forespørsel.

Slik er opplegget

Smelthytta var helt sentral i produksjonen av kobber, og her får elevene bli bedre kjent med smeltehyttene og hva slags funksjon de hadde. Denne dagen vil vi i tillegg snakke om juletradisjoner og lærer oss lokale juleleker.

Vi anbefaler at klassene besøker Smelthytta på Røros slik at de får et inntrykk av hva ei smelthytte var, men det er mulig for formidlerne å ta opplegget med seg ut til andre lokasjoner.

  • 1/1
    Erik Olsen

Fagområde

  • Norsk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Kunst og Håndverk
  • KRLE

Læreplanmål

  • Norsk:
    Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven. Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål. Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter. Sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk. 
  • Samfunnsfag:
    Utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag. Beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap. Presentere årsaker til at samane har urfolksstatus i Noreg, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og no. Samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet. Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag il korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder. Samtale om nokre viktige offentlege institusjonar og verksemder i Noreg og reflektere over kva dei betyr i livet til menneska.
  • Naturfag:
    Utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen.
  • Kunst og håndverk:
    Undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enle bruksgjenstander. Samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur. Tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk.
  • KRLE:
    Sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv. Uforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.

Om besøket

Møt opp i Smelthytta

Oppmøte i Smelthytta Rørosmuseet, dersom ikke annet er avtalt.

Dere kan ta med matpakke

Matpakke og drikke kan nytes i forkant eller etterkant av skoleopplegget. Vi ber om at dere gir beskjed så vi kan legge til rette.

Forventninger til deg som er lærer 

Aktiv deltakelse, være med i samtalene og sørge for at elevene får utbytte av skoleopplegget.

Foto

Fotografering kan forekomme underveis i skoleopplegget. Dersom det er barn som ikke skal tas bilde av må dette varsles om til ansvarlig formidler.

Er det mulig å betale med faktura?

Ja, det er det. Pris på forespørsel/ skoler i Circumferensen gratis. Husk å oppgi fakturainformasjon ved bestilling.

 

Får du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på rorosmuseet.post@mist.no eller 72 40 61 70.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2