Hopp til hovedinnhold

7. trinn - Transport i Circumferensen

Temaet for 7. trinn er transport i Circumferensen og de ressursene kobberverket trengte og brukte.

  • Bildet er utendørs. Man ser en mann i blå shorts, fjellsko og jakke som står å se på et informasjonskilt. Det er grønt bak skiltet og man ser vann ved siden av. På et lite skilt står det "post 16".
    1/1
    I Nørdalen på Os kan du oppleve en 31 posters natur- og kultursti. Erik Sandnes Høsøien

Trinn, varighet og sted

Trinn: 7. trinn
Maks antall: 30
Varighet: Hel dag

Sted: Rørosmuseet
Tidspunkt: Oktober/november

Pris: Gratis for skolene innafor Circumferensen, ellers på forespørsel.

Slik er opplegget

Vi besøker natur- og kulturstien i Nørdalen på Os. Tema er Circumferensen og de ressursene kobberverket trengte og brukte, den omfattende transporten og den gjensidige avhengigheten bygdene mellom.

Vi besøker også den ulikt utsmykka ferdasgården Odden i Narjordet. Her ser vi rikdommen kølbrennerne tilegna seg.

  • 1/1

For- og etterarbeid

Fås ved kontakt med Rørosmuseet.

Ressurser (legg inn link til relevante sider hvis ønskelig)

Fagområde

  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Kunst og Håndverk
  • Kroppsøving

Læreplanmål

  • Samfunnsfag:
    Utforske hvordan menneskene i fortida livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirka demografi, levekår og bosettingsmønster. Utforske hovedtrekk ved historien til de nasjonale minoritetene i Norge. Reflektere over hvordan møte mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og ulike samfunn har vært organisert.
  • Naturfag:
    Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet. Gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter ermed på å forme og endre ulike landskap.
  • Kunst og håndverk:
    Bruke ulike håndverktøy og elektronisk verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte. Beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv. Undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk for og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier.
  • Kroppsøving:
    Bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturer for friluftsliv. Gjøre greie for allemannsretten under ferdsel og opphold i naturen.

Om besøket

Oppmøte etter avtale

Oppmøte avtales direkte med formidler.

Dere må ta med matpakke

Medbrakt matpakke og drikke nytes underveis i skoleopplegget. Vi tenner bål i Nørdalen.

Kle dere etter været

Opplegget gjennomføres ute, så deltakerne må være påpasselige med å kle seg etter været.

Forventninger til deg som er lærer 

Aktiv deltakelse, være med i samtalene og sørge for at elevene får utbytte av skoleopplegget. Forberede elevene i forkant og jobbe videre med stoffet i etterkant.

Foto

Fotografering kan forekomme underveis i skoleopplegget. Dersom det er barn som ikke skal tas bilde av må dette varsles om til ansvarlig formidler.

Er det mulig å betale med faktura?

Ja, det er det. Pris på forespørsel/ skoler i Circumferensen gratis. Husk å oppgi fakturainformasjon ved bestilling.

 

Får du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på rorosmuseet.post@mist.no eller 72 40 61 70.

Museum24:Portal - 2025.05.07
Grunnstilsett-versjon: 2