Hopp til hovedinnhold

8. trinn - Natur og kultur i Circumferensen

Vi besøker Femundsmarka og lærer med om natur- og kulturhistorien i distriktet.

  • 1/1
    Knut Simensen

Trinn, varighet og sted

Trinn: 8. trinn
Maks antall: 30
Varighet: Hel dag

Sted: Femundsmarka
Tidspunkt: September/oktober

Pris: Gratis for skolene innafor Circumferensen, ellers på forespørsel.

Slik er opplegget

Vi besøker Femundsmarka og lærer med om natur- og kulturhistorien i distriktet. Turen går fra Feragsdammen til Langtjønnbua., og dagens temaer er tømmerhogst og fløting, tømmerrenner, allemannsretten, spor fra istida, steinalderbosetning, fangstgroper og mer.

Det er mulig å tilpasse også dette opplegget til lokale forhold, og vi kan besøke andre steder i regionen.

  • Oversiktsbilde av Femundsmarka nasjonalpark. Sol med noen skyer, sjøen opptar store deler av bildet, og fjell i bakgrunnen
    1/1
    Ole Vangen

For- og etterarbeid

Fås ved kontakt med Rørosmuseet.

Fagområde

  • Norsk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Kunst og håndverk
  • Kroppsøving
  • KRLE

Læreplanmål

  • Norsk:
    Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid. Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster. Utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter.
  • Samfunnsfag:
    Drøfte hvordan framstillinger av fortida, hendelser og grupper har påvirka og påvirker holdningene og handlingene til folk. Utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur. Reflektere over hvordan mennesker har kjempa og kjemper for endringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirka av geografiske forhold og historisk kontekst. Utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til mennesker, likestilling og likeverd. Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påverker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn.
  • Naturfag:
    Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk an påvirke miljøet lokalt og gllobalt. Gi eksemper på og drøfte aktuelle dilemmaer knytta til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfolk. Gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen.
  • Kunst og håndverk:
    Analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst og gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid.
  • Kroppsøving:
    Gjennomføre friluftsliv til ulike årstifer, og med overnatting ute, og reflektere over hva naturopplevelser kan ha å si for en selv og andre. Vurdere risiko og trygghet ved ulike uteaktiviteter, forstå og gjennomføre sporløs og trygg ferdsel.
  • KRLE:
    Identifisere og drøfte aktuelle problemstillinger knytta til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom.

Om besøket

Oppmøte etter avtale

Oppmøte avtales direkte med formidler.

Dere må ta med matpakke

Medbrakt matpakke og drikke nytes underveis i skoleopplegget. Vi tenner bål ved Langtjønnbua.

Kle dere etter været

Opplegget gjennomføres ute, så deltakerne må være påpasselige med å kle seg etter været.

Forventninger til deg som er lærer 

Aktiv deltakelse, være med i samtalene og sørge for at elevene får utbytte av skoleopplegget. Forberede elevene i forkant og jobbe videre med stoffet i etterkant.

Foto

Fotografering kan forekomme underveis i skoleopplegget. Dersom det er barn som ikke skal tas bilde av må dette varsles om til ansvarlig formidler.

Er det mulig å betale med faktura?

Ja, det er det. Pris på forespørsel/ skoler i Circumferensen gratis. Husk å oppgi fakturainformasjon ved bestilling.

 

Får du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss på rorosmuseet.post@mist.no eller 72 40 61 70.

Museum24:Portal - 2025.03.06
Grunnstilsett-versjon: 2