Foredrag: Sølendet - 50 år med forskning og formidling

Foredrag «Sølendet -50 år med forskning og formidling» ved Asbjørn Moen og Dag- Inge Øien m fl. fra NTNU Vitenskapsmuseet.

NB! Arrangementet har funnet sted

Rørosmuseet Doktortjønna
23. aug. 2024
19.00 – 21.00

Sølendet er et av de største områdene med slåttemark i Norge og har 1600 da med slåttemark og slåttemyr. Typisk for slåttemarkene er at de har et høyt artsmangfold av blomstrende planter jevnt fordelt i enga, og de kalles derfor også for blomsterenger. NTNU har drevet forskning her siden 1974 og området er å anse som en internasjonal kjendis i det botaniske miljøet. Endringer i landbruket har gjort at slåttemarkene i dag er en kritisk trua naturtype og mange av blomstene som vokser er sjeldne og rødlista. For å opprettholde artsmangfoldet i Sølendet blir 200 da slått hvert år. I år er det 50 år siden Sølendet naturreservat ble vernet og det fortjener en feiring!

Fredag 23. august kl 19.00-21.00, Doktortjønna

Vi starter jubileet med et foredrag om myrvern, forsking og slått på Sølendet gjennom de siste 50 årene. Foredraget er fredag 23. august kl 19 på Doktortjønna.

Foredragsholdere er Asbjørn Moen og Dag Inge Øien fra NTNU Vitenskapsmuseet. Vi har også med oss Kristine Fjeldheim som nylig har levert sin doktorgradsavhandling som blant annet omhandler den historiske slåtten i Sølendet som strekker seg tilbake til vikingtiden.

• Gammel laue med masse gress foran.
    Asbjørn Moen

Se også: