Tomas Colbengtson retter i sine kunstnerlige arbeider søkelyset mot kolonihistorien på svensk side av Saepmie, gjennom et sørsamisk perspektiv. Han belyser personlig og kollektiv historie gjennom myndigheters overgrep mot urfolk. Verkene omhandler alt fra kulturell undertrykkelse med bakgrunn i forbud mot samisk språk, religion, reindrift og tvangsforflytninger. Colbengtson er kjent for sine glasskulpturer. Videre viser han en rekke todimensjonale verk, samt installasjoner basert på lys og skygge.
Utstillingen er laget i samarbeid med Sámi Dáiddaguovddáš/Samisk senter for samtidskunst, Karasjok. Utstillingen ved Rørosmuseet er støttet av Sametinget.
Om kunsteren
Tomas Colbengtson (f. 1957, Tärnaby, Sverige) er sørsamisk billedkunstner med utdanning fra Konstfack (MFA), 1991. I perioden 1998–2008 var han resident artist ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Colbengtson er grunnleggeren av den nomadiske residencyen Sápmi Salasta – Sápmi omfamnar. Han har hatt utstillinger både i Sápmi, Skandinavia og internasjonalt, bare siden 2022 har han stilt ut ved Sámi Dáiddaguovddáš/Samisk Senter for Samtidskunst i Karasjok, Scandinavian House i New York, National Nordic Museum i Seattle, Enter ArtFair i København, Galleri Helle i Stockholm, Museum Cerny i Bern, Sveits, og Saemien Sijte i Snåsa, for å nevne noen. Verkene hans er innkjøpt av blant andre Sametinget, Nordnorsk Kunstmuseum, RiddoDuottarMuseat, KORO, Nasjonalmuseet, Dronning Sonjas kunstsamling og Statens konstråd.